Jsem vystudovaná speciální pedagožka se zaměřením na etopedii (tedy kriminalitu mládeže a delikventní chování), psychopedii (mentální retardace) a specifické poruchy učení (všechny známé dysporuchy, poruchy pozornosti, hyperaktivita atp). Vždycky jsem si také myslela, že právě tomuto se budu v životě věnovat. A kdo ví, třeba jednou budu. Vidím mezi svou nynější prací a původním mým zaměřením mnoho společného, vlastně čím dál více. Totiž každý, kdo se vám dostane do praxe v pozdějším věku, je vlastně tím, kým se stal ve velmi raném věku. Někdo říká do 3 let, někdo do 6, myslím, že se všechno děje možná ještě mnohem dřív. Takže to, že mě to k rodičovství a batolecímu období vždy táhlo, beru jako přirozený základ ke všemu ostatnímu, co můžete s lidmi dál kdy dělat. Právě v tomto věku se formuje osobnost, dobré i méně oblíbené vlastnosti, emoční rovnice, podle kterých se v životě dál chováme, naše schopnost s emocemi pracovat, schopnost soustředit se, věnovat něčemu pozornost, užívat si radost z okolního, ale i svého vnitřního světa. To vše vzniká právě tady. Fascinuje mne, jak lze v těchto chvílích děti ovlivňovat a z čeho jsem fascinovaná nejvíce, že naše záměrné ovlivňování je vlastně mnohem slabší než to, co se děje samovolně. To, co si z nás umí děti vzít, aniž bychom se jakkoliv snažili a jakkoliv si to uvědomovali.
Po gymnáziu jsem kromě práce s lidmi milovala také jazyky, studovala jsem angličtinu, francouzštinu a španělštinu. Na rok jsem také vycestovala do Francie jako au pair, vystudovala jsem francouzštinu také na vysoké škole a poté ji začala na katedře francouzštiny Masarykovy Univerzity vyučovat jako externí lektor. Vnímám ovládání cizích jazyků jako jednoznačnou součást dnešního světa a proto se také snažím ve svých kurzech dětem jazyky dopřát (v centru jsme vyučovali naše nejmenší angličtinu a francouzštinu). S brněnskou univerzitou jsem také 8 let spolupracovala jako doktorand, kdy jsem se věnovala tématu znakování slyšících batolat v mezinárodnímu i domácím výzkumu.
V rámci svého studia, později i v rámci své práce, vystupuji na různých konferencích, worskhopech, píšu odborné články. V roce 2015 jsme ve spolupráci s Jitkou Ševčíkovou (lektorka redukce stresu a emoční inteligence) a Michaelou Tilton (zakladatelka konceptu GoKids!) vydali knihu S láskou i rozumem aneb využijte emoční inteligenci ve výchově (Cpress – Albatros).
Jsem aktivní členkou několika organizací (např. CAPARD – česká asociace pro aktivní rozvoj dětí, ARPAV – asociace rané péče a výchovy). Pravidelně přispívám do časopisů nebo webů (např. Maminka, Betynka, iDnes), vystupuji v médiích (Česká televize, rádio Petrov, Signál). Více o mé spolupráci s médii najdete zde.
K práci s nejmenšími dětmi jsem se dostala jako většina lektorek. Tedy jak jinak než přes svoje děti. Díky své dceři Adině (2008) jsem se stala lektorkou znakování pro slyšící batolata, vzápětí angličtiny GoKids! pro batolata a v té stejné době jsem se začala zajímat i o Montessori filosofii. Když se nám v roce 2010 narodil syn Darek, tak jsem věděla, že s ním chci dělat mnohé věci jinak než s jen o dva roky starší Áďou. Tolik jsem se „na ní“ za tu chvíli naučila a tak mi zrcadlila některé věci, že bylo jasné, že další cesta bude jiná než ta, jak mě vychovávali moji rodiče, jak nás učili na pedagogické fakultě, jak mi říkaly mnohé mé kamarádky.
V lednu 2011 jsem otevřela pilotní Montessori jesličky pro děti od 1 do 3 let. V té době o Montessori ještě moc lidí v Brně mnoho informací nemělo a když, tak o věkové kategorii 3-6 let a velmi záhy jsem zjistila, že děti 1-3 roky opravdu nejsou jen zmenšené děti 3-6. První roky byly metodou pokus – omyl, ale po několika letech se u nás otevřely nové možnosti, různé kurzy, školení, knihy a jesle Maloušci byly na světě v plné své kráse. A tak z původního miniprojektu, který jsem dělala hlavně proto, že jsem neměla kam umístit svého syna v nelehké životní situaci, kdy jsem se ocitla velmi brzy po jeho narození trochu nuceně opět naplno v práci, vzniklo dnešní zařízení pod záštitou neziskové obecně prospěšné společnosti Naše děti. V době největšího rozkvětu, kdy jsem se jeslím věnovala naplno jsme měli otevřených 5 tříd pro děti do 3 let, 2 pro věkovou kategorii 3-6 let a jednu pro nejmenší 6 – 18 měsíců o celkové kapacitě kolem 100 míst. Jsem moc ráda a vážím si toho, že jsme se za tu dobu mohli stát inspirací pro další zařízení podobného typu, která v České republice i na Slovensku vznikají.
Jsem autorkou kurzů MySpolu a JáSám, které jsou velmi oblíbené jak mezi rodiči a dětmi, tak i mezi lektory. Supervizuji několik jeselských zařízení v ČR a SR, vystupuji na konferencích (O výchově, Neurověda ve vzdělávání…), 4x ročně organizuji pobyty pro rodiče a děti, spolupracuji s dalšími lektory (např. Jitka Ševčíková – spolulektorování Redukce stresu a zvládání náročných komunikativních situací – Indonésie, Bali 2015) a mnohé další.
Sama se neustále snažím vzdělávat a rozšiřovat si obzory prakticky čímkoliv, co mi přijde do cesty, co mě osloví a vnitřně se mnou souzní. Jsem věčný student, absolventka mnoha kurzů, školení a výcviků. Mimo jiné např. Montessori terapie (Lore Anderlick), Vztahové psychoterapie dětí a adolescentů (Petr Pothe), terapeut EEG biofeedbacku, integrativní kouč (Ceteras), kouč Kids Skills (koučování dětí, Dalet) nebo Solutions Focus – komplexní výcvik v terapii zaměřené na řešení (započato v r. 2020), výcvik v sandplaying – práce s pískem (Indept – Alena Vávrová).
Za ty možná nejcennější zkušenosti ovšem vděčím i životním zkušenostem, mým třem dětem (*2008, *2010, *2022) a celé své rodině.