Kurzy probíhají v prostorách rodinného centra Naše děti, Štefánikova 1, Brno.
Audio i video rozhovory s lektorkou Ivanou Procházkovou naleznete na stránce SPOLUPRÁCE S MÉDII.
NÁPLŇ SEMINÁŘŮ
Šťastní rodiče vychovávají šťastné děti
„Na prostředí člověka, zejména na děti, nepůsobí nic duševně silněji než nežitý život rodičů.“
– Carl Gustav Jung
Často se stává, že po narození dítěte se, ve většině případů jde o maminku, vzhlédne ve své nové rodičovské roli natolik, že může zapomenout na partnera a partnerský život jako takový. Všecko se ale odvíjí od naší osobní spokojenosti jako jedince, potažmo rodičovského páru. V něm musí být vždy šťastní oba. Role rodičů je bezesporu jednou z nejsložitějších a věnovat stejně partnerství a mateřství nemusí být snadné. Přesto se to však vyplácí. A co teprve, když se narodí další sourozenec. Jak můžeme našim dětem pomoci, cítit se všem stejně milovaně, přestože má každé z nich v rodině jiné místo? Jak situaci vnímá jedináček, prvorozený, druhorozený nebo benjamínek?
Témata: role otce a matky, partnerské vztahy, 5 jazyků lásky, sourozenecké vztahy.
Emoční inteligence dětí
„Rodiče by nikdy neměli zapomínat, že nevychovávají své dítě pro sebe, ale pro život.“
– Marie Kyzlinková
Je to už několik let, kdy se začalo mluvit o důležitosti emoční inteligence v běžném životě. Mnohé výzkumy potvrzují, že je EQ pro šťastný život důležitější než IQ. A nejen to! Dá se také mnohem více ovlivnit vnějším okolím a působením. S emoční inteligencí se setáváme neustále, emoce nás dopravází po celý den. Jak rychle přicházejí, tak rychle odcházejí. Jak pomoci dětem, aby se v sobě lépe vyznaly? To a mnohé další si řekneme na celodenním semináři. Je třeba děti naučit emoce pojmenovat, nechat je jimi projít, aby znaly své rekace a běžný průběh a poté teprve jsou děti schopné s nimi začít opravdu pracovat. Existují různé možnosti, jak dítěti k tomuto napomoci a jak ho vést kouzlem emocí.
Dozvíte se více o emocích, emoční inteligenci, kdy, jak a proč jí rozvíjet, ujasníme si, co znamená pojem bezpečná vazba a proč je tak důležitá, nebude chybět také nástin různých řešení konfliktních situací. Obsah je zaměřen na rozvoj dětí od narození do 3 let. Seminář je určen maminkám, tatínkům, babičkám, dědečkům nebo laické i odborné veřejnosti, která přichází do kontaktu nejen s dětmi této věkové kategorie. Malé skupinky nám umožní samozřejmě i diskuzi a sdílení mnoha praktických zkušeností. Odnesete si také spoustu tipů na dobrou literaturu k tématu.
Témata: emoční inteligence, emoce, vztek a vzdor, pláč, chválit a trestat, pravidla, řád a důslednost ve výchově, síla mluveného slova
Zázraky v životě dětí
„Existují dva způsoby, jak žít život. Ten první je myslet si, že nic není zázrak. Ten druhý je myslet si, že všechno je zázrak.“
– Albert Einstein
Dnes už všichni dobře ví, jak je vývojové období dítěte od narození do tří let v jeho dalším životě důležité, ne-li přímo stěžejní. Ale také si zároveň uvědomujeme složitost volby správného přístupu, často o sobě rodiče pochybují, jestli dělají věci správně, jestli by se nedaly dělat ještě lépe. Montessori filosofie je přirozený přístup, který umožňuje dítěti se svobodně plně rozvíjet a je dobré jej aplikovat už od samého narození dítěte. Pochopení mysli batolete je jednou z nejpodstatnějších věcí, díky které můžeme začít lépe s dítětem komunikovat, pracovat a navázat s ním kvalitnější vztah od samého začátku.
Témata: dětská poprvé a jejich dopad na mozek, úvod do Montessori filosofie – základní principy, praktické rady a tipy na činnosti doma, pohyb a jeho důležitost ve vývoji, jazykový rozvoj.
Praktické tipy na aktivity dětí do 3 let
„Na začátku je vůle. Měli bychom dítěti pomáhat v pokusech zrealizovat jeho vůli.“
– Marie Montessori
Fyzický, psychický i emoční rozvoj dítěte je otázkou, která trápí nejedny rodiče. Jak můžeme rozvoj a zdravý vývoj našeho dítěte podpořit? Jaké mu předkládat aktivity? Kdy? Jak reagovat v určitém věku na chybu? Jak učit dítě uklízet? Co je pro dítě v tomto věku stěžejní – hračka nebo pro nás všední aktivita každodenního života? Jak reagovat v konfliktních situacích, týkajících se půjčování a vlastnění hraček, jak se chovat na pískovišti, v parku nebo doma?
Témata: vývoj mozku, hračky, hraní si X práce, aktivity doma, aktivity venku, začleňování se do kolektivu.